ضربه ­گیر (کمک فنر)

کمک فنر یا ضربه ­گیر خودرو چه کاری را انجام می­دهند؟

برخلاف چیزی که عموم افراد تصور می­کنند، کمک فنر یا ضربه­گیرهای خودرو، وزن این وسایل نقلیه را تحمل نمی­کنند. و به جای آن وظیفه­ی اصلی که آن­ها بر عهده دارند این است که حرکت فنر و سیستم تعلیق را کنترل کنند.

آن­ها برای انجام این وظیفه­ی خود، انرژی جنبشی حرکت تعلیق را به انرژی حرارتی تبدیل می­کنند و این انرژی حرارتی را نیز به وسیله مکانیسم تبادل گرما در فضا و درون مایع هیدرولیک پخش می­کنند.به همین دلیل ضربه­گیرها نقش موثری در سیستم تعلیق خودرو ایفا می­کنند.

کمک فنر و ضربه­گیر­ها
کمک فنر و ضربه­گیر­ها

کمک فنر و ضربه­گیر­ها در حقیقت پمپ­های روغن هستند. یک پیستون در قسمت انتهایی پیستون وصل شده است و در برابر مایع هیدرولیک، که درون لوله فشار وجود دارد کار خود را شروع می­کند. در زمانی که سیستم تعلیق شروع به بالا و پایین رفتن می­کند، مایع هیدرولیک به وسیله سوراخ­های کوچکی که روزنه نامیده می­شوند وارد پیستون می­شود.

از آنجایی که سوراخ­های روزنه بسیار ریز است فقط به مقدار کمی از روغن اجازه ورود به پیستون را می­دهد. این کار باعث کاهش یافتن سرعت پیستون و به دنبال آن کاهش سرعت فنر و حرکت تعلیق می­شود.

از عوامل تعیین کننده میزان مقاومت کمک فنریا ضربه­گیرها می­توان به سرعت تعلیق، اندازه روزنه­هایی که در پیستون وجود دارد و همچنین تعداد آن­ها اشاره کرد.

امروزه تمامی ضربه­گیرهای جدید و مدرنی که به بازار عرضه می­شوند، به نوعی دستگاه میرایی هیدرولیکی حساس به سرعت محسوب می­شوند.

این امر بدین معنا است که، به همان میزانی که سرعت حرکت سیستم تعلیق افزایش پیدا کند، مقاومت ضربه­گیرها نیز افزایش می­یابد. این ویژگی باعث می­شود تا ضربه­گیرها بتوانند با شرایط جاده سازگار باشند و به صورت مناسب­تری عمل کنند.

ویژگی­ها و اهداف کمک فنر یا ضربه­گیر

  1. حرکت حد بدنه خودرو را محدود می­کنند.

ویژگی اصلی ضربه­گیرها محدود کردن و کنترل کردن حرکات کلی بدنه خودروها و جلوگیری از تاب خوردن آن­ها است. در زمانی که یک خودرو و وسیله نقلیه شروع به حرکت می­کند، متناسب با شرایط و جاده­ای که در آن رانندگی می­شود اجزا و بدنه خودرو با درجه­های مختلف به سمت بالا و پایین حرکت می­کند. ضربه­گیرها وظیفه دارند تا تمامی این حرکات وسیله نقلیه را کنترل کنند.

  1. کمک به تثبیت حرکات وسیله نقلیه

متناسب با سبک رانندگی راننده و همچنین شرایط جاده ممکن است حرکت یک وسیله نقلیه از حالت نرم و کنترل شده به سمت حرکاتی نامنظم و غیر قابل کنترل برود. کمک فنر یا ضربه­گیرها به نحوی طراحی شده­اند که بتوانند حرکات خودرو را ثابت و منظم نگه ندارند و مانع از غلتیدن، خم ­شدن و حرکت نامنظم بدنه خودرو در هر جهتی شوند. این کنترل و تثبیت­کننده­ها به ویژه در زمان پیچیدن و حرکت تند خودرو امکان کنترل و پایداری بالاتری را برای خودرو فراهم می­کنند.

ویژگی­ها و اهداف کمک فنر یا ضربه­گیر
ویژگی­ها و اهداف کمک فنر یا ضربه­گیر
  1. ثابت نگه داشتن لاستیک­های خودرو

بیشتر وسایل نقلیه از چهار ضربه­گیر برای هر تایر خودرو برخوردار هستند. هر کدام از ضربه­گیرها به تنهایی، علاوه بر اینکه حرکات بدنه و سواری خودرو را کنترل می­کند، بر روی هر تایر خودرو یک نیروی ثابت­کننده فوق­العاده اعمال می­کنند. کمک فنر و ضربه­گیرها از جهش لاستیک خودرو در زمانی که وسیله نقلیه بر روی زمینی ناهموار یا خلالی حرکت می­کنند جلوگیری می­کند. آن­ها این امکان را برای لاستیک وسیله نقلیه فراهم می­کنند تا بتواند تعادل خود را در سطح زمین و جاده حفظ کند.

  1. به حداقل رساندن ساییدگی لاستیک­ها

ضربه­گیرها نقش مهمی در ثبات و کنترل حرکات تایر وسایل نقلیه ایفا می­کنند. و به همین دلیل می­توانند سایش آج لاستیک خودرو را تا حد بالایی کاهش دهند. لاستیک­هایی که به وسیله یک ضربه­گیر در موقعیت خود به صورت محکم قرار می­گیرند از ماندگاری بسیار بالاتری برخوردار هستند و سایش آج لاستیک در آنها تا حد چشم­گیری کمتر می­شود.

  1. میزان تعلیق و فرسایش آن را کاهش می­دهد.

کمک فنر یا ضربه­گیرها فقط یک بخش از سیستم تعلیق کلی خودرو به شمار می­آیند. در بیشتر خودروها و وسایل نقلیه برای اینکه بتوانند ثبات و کنترل حرکت خودرو را به شکل بهتری ایجاد کنند، از فنرهای متنوعی نظیر فنرهای کویل، برگ و پایه به صورت ترکیبی بهره می­گیرند.­

ضربه­گیرها به صورت کلی از قابلیت جذب و منحرف کردن تمامی تاثیرات جاده و حرکات بدنه خودرو برخوردار هستند. تاثیرات جاده و حرکات بدنه­ خودرو که ضربه­گیرها قادر به کنترل آن نباشند به سایر قسمت­های تعلیق خودرو انتقال پیدا می­کند.

  1. طراحی متنوع ضربه­گیرها

برخورداری از طرح­های متنوع، از دیگر ویژگی­های منحصر به فرد ضربه­گیرها به شمار می­آید. طراحی لوله دوقلو و همچنین طرح مونو از جمله محبوب­ترین طرح­های ضربه­گیر به شمار می­آیند. در طراحی لوله دوقلو از دو ضربه­گیر بهره گرفته شده است. آن­ها از یک لوله داخلی و خارجی برخوردار هستند و در کنار یک­دیگر برای رسیدن به هدف خود کار می­کنند.

لوله مونو نیز از یک لوله برخوردار است که از آن به صورت وارونه برای کاهش وزن استفاده می­کنند.

انواع کمک فنر و ضربه­گیر

با این حال که تمامی ضربه­گیرها یک کار مشابه را انجام می­دهند، اما تنوع وسایل نقلیه و همچنین طراحی سیستم تعلیق مختلف، باعث نیاز به ضربه­گیرهای مختلف شده است که هر کدام از آنها می­توانند از کاربرد­های متفاوت نیز برخوردار باشند.

انواع کمک فنر و ضربه­گیر
انواع کمک فنر و ضربه­گیر

صرف نظر از کاربرد متنوع آن­ها، ضربه­گیرها به صورت کلی شامل سه نوع تلسکوپی معمولی، استرات و spring seat هستند.

  • ضربه­گیر تلسکوپی معمولی

از ساده­ترین نوع ضربه­گیرها در جهان محسوب می­شود و معمولا در زمانی که خراب و یا شکسته می­شود به جای تعمیر آن را تعویض می­کنند.

این نوع ضربه­گیر از قیمت مقرون به صرفه­ای برخوردار است و در سیستم تعلیق جلو و عقب خودرو مورد استفاده قرار می­گیرد.

  • کمک فنر استرات

با این حال که کار فعایت ضربه­گیرها به صورت مشابه صورت می­گیرد اما این نوع ضربه­گیر از مقاومت بالاتری در سیستم تعلیق خودرو برخوردار است و می­تواند فشار و نیروی بیشتری را تحمل کند.

از ضربه­گیر استرات در قسمت جلو و عقب وسایل نقلیه کوچک و بزرگ استفاده می­شود اما استفاده از آن­ها در خودروهای سنگین که از ضربه­گیرهای قوس­دار استفاده می­کنند نیز کاربرد دارد.

  • ضربه­گیر spring seat

این نوع ضربه­گیر نیز ترکیبی از دو ضربه­گیر تلسکوپی و استرات است که از مقاومت بسیار عالی برخوردار است. از آنها به عنوان استرات و ترمز بهره گرفته می­شود و معمولا در صورت بروز مشکل تعمیر نمی­شوند.

کمک فنر و ضربه­گیر
کمک فنر و ضربه­گیر

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

مقالات مرتبط :

بهترین فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی کدام است؟

آیا با لوازم مصرفی خودرو آشنایی کامل دارید؟

محصولات مرتبط:

جلوبندی و تعلیق

روغن گیربکس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 10 =