چراغ خودرو ۱

چراغ خودرو یکی از قطعات بسیار مهم در وسیله نقلیه به شمار می‌رود. وجود انواع چراغ در خودرو علاوه بر جنبه زیبایی موجب بهبود عملکرد راننده در زمانی که هوا تاریک است می‌شود.

انواع چراغ به کار رفته در خودرو:

  •  چراغ جلو
  • چراغ مه شکن
  • چراغ کوچک جلو
  • چراغ خطر
  • چراغ ترمز
  • چراغ راهنما
  • چراغ پلاک خودرو
  • چراغ جانبی (پارک)

چراغ جلو خودرو:

چراغ‌های جلو خودرو که در شکل‌ها و ابعاد مختلف از جمله براق، گنبدی، مربع شکل، گرد، برآمده، رو به جلو و غیره مشاهده می‌شوند، کاربرد مهمی دارند.

بنابراین چراغ جلو خودرو تعیین کننده هویت و شخصیت خودرو است. شکل، نوع لامپ و میزان نور آن از زمان تولد اتومبیل تا به امروز تغییرات زیادی کرده است. در واقع خودروهای ابتدایی اصلاً چراغ جلو نداشتند و نصب چراغ جلو از سال ۱۹۲۰ رایج شد.

چراغ جلو خودرو – نشان دهنده هویت خودرو و شرکت سازنده

عملکرد چراغ خودرو (جلو) در طول تاریخ تغییرات و پیشرفت‌های زیادی داشته که این پیشرفت‌ها بیشتر به خاطر اختلاف زیاد بین تلفات جاده ای در هنگام روز و شب بوده است.

اداره ایمنی ترافیک ایالات متحده اعلام کرده که تقریبا نیمی از تمام تلفات جاده ای در تاریکی اتفاق می افتند هر چند فقط ۲۵ درصد از سفرها طی شب انجام می شود.

سایر وسایل نقلیه مثل قطار و هواپیما هم ملزم به داشتن چراغ جلو هستند. بیشتر دوچرخه‌ها هم چراغ جلو دارند و در بعضی کشورها طبق قانون همه دوچرخه ها ملزم به داشتن چراغ می‌باشند.

چراغ خودرو (جلو) در مواقعی که نور کافی برای مشاهده جاده وجود نداشته باشد می تواند شما را از دردسر محافظت کند.

این چراغ‌ها طوری طراحی شده‌اند که دو نوع پرتوی نور منتشر می‌کنند یعنی پرتوی نورپایین و نور بالا. نور پایین جاده را به اندازه کافی روشن می کند و در عین حال برای دید راننده مقابل مزاحمت ایجاد نمی کند. اما حالت نور بالا حداکثر میزان نور را فراهم می‌کند.

ولی در عین حال این نور چشم راننده مقابل را می‌زند. بدون وجود چراغ جلو امکان مشاهده جاده در شرایطی که نور محیط کم است وجود ندارد و بنابراین ممکن است تصادف و برخورد ایجاد شود.

بنابراین چراغ جلوی خودرو به شما کمک می کند تا در هنگام شب با ایمنی بیشتر و آسوده خاطرتر رانندگی کنید.

به همین دلیل لازم است همیشه بررسی کنید که چراغ جلوی خودرو در بهترین وضعیت ممکن قرار داشته باشد. اگر چراغ جلو عملکرد خوبی داشته باشد، دید کاملی از جاده خواهید داشت.

تاریخچه چراغ جلوی خودرو:

چراغ خودرو (جلو) بیشتر شبیه یک لامپ بود که شعله استیلن محصور شده داشت و خود راننده آن را به صورت دستی روشن می کرد. این لامپ های ابتدایی در دهه ۱۸۸۰ میلادی معرفی شدند و این امکان را برای رانندگان فراهم می کردند که در هنگام شب با امنیت بیشتری رانندگی کنند.

چراغ جلوی خودرو – اولین چراغ تولید شده که با شعله کار می‌کرد

اولین لامپ های برقی در شهر هارتفورد، کنتیکت تولید شدند و در سال ۱۸۹۸ معرفی شدند و استفاده از آن ها در خودروهایی که تازه تولید می شدند به صورت اختیاری قابل انتخاب بود.

به دلیل نیاز به انرژی بسیار زیاد جهت تولید نوری که مناسب جاده باشد، این لامپ‌ها عمر کوتاهی داشتند. در سال ۱۹۱۲ هنگامی که کادیلاک یک سیستم الکتریکی مدرن در خودروها پیاده سازی کرد، چراغ جلو در بیشتر خودروها تبدیل به یکی از تجهیزات استاندارد شد.

خودروهای امروزی مجهز به چراغ هایی هستند که پرنورتر و بادوارم تر هستند و عملکردهای مختلفی دارند مثل نور مخصوص رانندگی در روز، نور پایین و نور بالا.

اولین چراغ جلوی خودرو الکتریکی تولید شده

سبک چراغ جلو خودرو از سال ۱۹۸۳ تا به امروز

در سال ۱۹۸۳ بعد از درخواستی از جانب شرکت Ford Motor، مقررات مربوط به چراغ جلوی خودروها در امریکا تغییر کرد و امکان استفاده از لامپ های قابل تعویض با شکل غیر استاندارد و با لنزهای آئرودینامیک فراهم شد که برای بار اول می توانست از جنس پلاستیک باشد.

به این ترتیب اولین خودروهای موجود در بازار امریکا از سال ۱۹۳۹ امکان استفاده از چراغ هایی با حباب قابل تعویض را داشتند.

با توجه به اینکه استفاده از لامپ های آئرودینامیک در اروپا رواج زیادی داشت، گاهی به این چراغ ها، چراغ Euro هم گفته می شد.

این چراغ ها که از نظر مفهومی با چراغ های اروپایی که شکل غیر استاندارد و حباب قابل تعویض داشتند، یکسان بودند با استانداردهای اداره‌ی امنیت خودروها در امریکا منطبق بود و نه با استانداردهای امنیتی اروپایی بین المللی شده که در خارج از امریکای شمالی استفاده می شدند.

اما با این وجود این تغییر در مقررات امریکا به میزان زیادی باعث یکپارچه شدن سبک چراغ های جلوی خودرو در بازار امریکای شمالی و خارج از آن شدند.

طراحی و ویژگی چراغ جلوی خودروهای امروزی

علاوه بر نوع مهندسی، عملکرد و قابلیت تنظیم چراغ جلوی خودرو ملاحظات مختلفی در نحوه طراحی و قرارگیری چراغ جلو در وسایل نقلیه وجود دارد.

برای سالیان متمادی چراغ جلوی خودروها شکل گرد داشتند چون شکل طبیعی یک بازتابنده سهموی به همین صورت است. ویژگی‌های چراغ‌های جلوی امروزی به صورت زیر است:

نور پایین (low beam)

حالت نور پایین برای تامین روشنایی مناسب در جهت مقابل و کنار خودرو طراحی شده و نور هدایت شده به سمت چشم راننده مقابل، محدود می شود تا چشم او را نزند و مانع دید او نشود. این نور برای مواقعی در نظر گرفته شده که در جلوی خودرو یک خودروی دیگر وجود داشته باشد.

نور بالا (High beam)

در حالت نور بالا توزیعی درخشان و مرکزی از نور ایجاد می شود طوریکه راننده هیچ کنترلی بر نور هدایت شده به چشم سایرین ندارد. به این ترتیب این نور فقط برای مواقعی مناسب است که راننده در جاده تنها باشد چون درخشش نور ایجاد شده در این حالت باعث خیره شدن سایر راننده ها می شود.

مقایسه نور پایین و بالا در چراغ جلو

هنگام روز (Daylight)

در بعضی کشورها خودروها ملزم به داشتن چراغ مخصوص روز (DRL) هستند تا امکان دیده شدن خودروهای در حال حرکت بیشتر شود.

مثلاً در کشور کانادا امکان ارائه عملکرد DRL برای خودروهای تولید شده یا وارد شده از سال ۱۹۹۰ به بعد از طریق چراغ جلوی خودرو، چراغ مه شکن، روشن نگه داشتن دائمی چراغ های گردش جلو یا با لامپ مخصوص نور روز وجود دارد. از فوریه سال ۲۰۱۱ به بعد وجود چراغ های مخصوص نور روز در تمام خودروهای جدید در اروپا الزامی است.

علاوه بر انگلیس و کانادا کشورهای دیگری هم تجهیز خودروها به چراغ مخصوص روز را الزام آور کرده اند از جمله: آلبانی، آرژانتین، برزیل، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، ایسلند، مقدونیه، نروژ، مولداوی، روسیه، صربستان و اروگوئه.

انواع چراغ خودرو (جلو)

چراغ جلوی خودرو سه نوع است. در نوع رشته‌ای از یک رشته داخل یک محفظه شیشه‌ای استفاده می شود که وقتی این رشته توسط جریان الکتریسیته گرم می شود نور تولید می کند.

برای تولید چنین نور کمی نیاز به انرژی قابل توجهی است به این خاطر وقتی باتری چنین خودروهایی ناگهان خالی شود چراغ ها هم از کار می افتند. به این ترتیب لامپ های رشته‌ای جای خود را به لامپ های هالوژن دادند که بهره وری انرژی بیشتری داشتند.

چراغ های هالوژن امروزه متداول ترین نوع چراغ جلوی خودرو هستند. با توجه به اینکه در لامپ های رشته ای انرژی بیشتری به گرما تبدیل می شود تا نور و این امر باعث اتلاف انرژی می شود، لامپ های هالوژن جایگزین لامپ رشته ای شدند.

لامپ های هالوژن انرژی خیلی کمتری را تلف می کنند. امروزه بعضی از مدل ها از جمله هیوندا، هوندا و آئودی از چراغ های تخلیه شدید (HID) یا گازی استفاده می کنند.

چراغ خودرو هالوژنی

چراغ های هالوژن مدت هاست که تبدیل به استاندارد مورد نیاز برای اکثر خودروها شده و در سراسر دنیا خط تولید را به خود اختصاص داده اند. این چراغ ها یک رشته را گرم می کنند تا وقتی که شروع به تابیدن نور کند و بعد با گازهای موجود در حباب واکنش نشان می دهد تا نور سفیدی که همه ما با آن آشنا هستیم تولید شود.

هر چند هالوژن خوب کار می کند اما گزینه مقرون به صرفه ای محسوب نمی شود. در حقیقت تکنولوژی هالوژن در بخاری ها و رادیاتورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

علیرغم گرایش زیاد به تولید لامپ هایی با مصرف انرژی کمتر و مقرون به صرفه تر این نوع لامپ ها هنوز هم در تمام خودروها استفاده می شوند و احتمالاً تا سال های آینده هم پرکاربردترین لامپ خواهند بود.

چراغ جلوی هالوژن

هزینه:

مزیت اصلی لامپ های هالوژن و دلیل این که همچنان توسط تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرند هزینه ی پایین آن ها نسبت به سایر تکنولوژی های روشنایی است.

مثل هر تکنولوژی دیگری هر چه مدت بیشتری از تولید این لامپ ها میگذرد، ارزانتر می شوند. این لامپ ها در مقایسه با سایر انواع چراغ جلو همچنان ارزانتر هستند.

ایمنی:

استانداردهای ایمنی خودرو حول لامپ های هالوژن طراحی شده اند و این لامپ ها روشی ایمن برای روشن کردن فضای مقابل شما در جاده محسوب می شوند.

اما مشخص است که این چراغ ها برای رانندگی در تاریکی و محیط هایی با نور کم بهترین گزینه محسوب نمی شوند بخصوص با توجه به اینکه روز به روز فناوری هایی با بهره وری انرژی بیشتر ارائه می شوند.

نور ضعیف:

رنگ سفید ضعیفی که توسط لامپ های هالوژن تولید می شود یکی از دلایل مهمی است که باعث می شود مردم به دنبال گزینه هایی با روشنایی بیشتر و بهره وری بالاتر باشند.

این لامپ ها هنگام رانندگی در تاریکی به شما کمک می کنند تا حد امکان جاده را ببینید و مثلاً لامپ های LED نور بسیار قوی تری ایجاد می کنند و میدان دید گسترده تری را روشن می‌کنند.

بهره وری انرژی:

لامپ های هالوژن فقط ۲۰ درصد از انرژی کل خودشان را برای تولید نور استفاده می کنند و مابقی انرژی هدر می رود بجز گرمای تولید شده که محصول جانبی عملکرد این لامپ ها است.

این کم بودن بهره وری به همراه کم بودن دوام در مقایسه با سایر گزینه ها، باعث شده هزینه‌ی استفاده از لامپ های هالوژن بسیار بیشتر از سایر رقبای موجود باشد.

لامپ زنون (HID Xenons)

لامپ های زنون نسبت به لامپ های هالوژن بهره وری بیشتری دارند و نسبت به این لامپ ها گرمای کمتر و با همان مقدار انرژی نور بیشتری تولید می کنند.

لامپ های زنون به جای گرم کردن یک رشته یک جریان از گاز زنون را بر روی شارژ الکتریکی عبور می دهند که این امر منجر به ایجاد نور بیشتری نسبت به لامپ های هالوژن می شود.

به این ترتیب رانندگان در جاده نور بیشتری در اختیار خواهند داشت که رنگ آن بر اساس دمای لامپ متغیر است و بنابراین بیشتر ویژگی‌های زیبایی شناسی دارد تا کاربردی. چراغ جلوی زنون بهره وری بیشتری دارد اما بیش از حد شکننده هستند،

نمی توان این لامپ ها را بدون دستکش جابجا کرد و نسبت به لامپ های LED بسیار آسیب پذیرتر هستند. بعضی از رانندگانی که لامپ زنون خریداری می کنند بعد از مدتی استفاده از آن، به دلیل عدم رضایت از این لامپ ها رو به استفاده از لامپ های LED می آورند.

چراغ خودرو زنون

نور بیشتر:

لامپ های زنون نور درخشان تری و با طیف رنگی گسترده تری فراهم می کنند. این لامپها بسیار قوی تر و درخشان تر از لامپ های هالوژن هستند و بخش بیشتری از جاده را روشن می کنند.

می توان لامپ های HID را بر اساس رنگ و کیفیتشان انتخاب کرد و این لامپ ها در طیف متنوع و گسترده ای تولید می شوند.

این ویژگی های زیبایی شناختی فوق العاده‌ باعث محبوبیت این لامپ ها بین طرفداران مد شده هر چند صنعت تولید لامپ های زنون رقیبی برتر مثل لامپ های LED دارند که تکنولوژی مقرون به صرفه تری دارند.

شکنندگی زیاد:

لامپ های زنون بسیار شکننده هستند و نسبت به لامپ های هالوژن یا LED احتمال شکستن و ترک خوردن این لامپ ها بسیار بیشتر است.

به همین خاطر حتی توصیه می شود که لامپ های زنون را با دستکش حمل و نقل کنید تا چربی یا رطوبت پوست با لامپ تماس پیدا نکند (زیرا ممکن است این کار باعث ترک خوردن و آسیب رسیدن به لامپ ها شود).

قیمت بالاتر:

با توجه به اینکه لامپ های زنون در مقایسه با سایر گزینه ها شکننده تر هستند، شکستن و الزام به تعویض آنها منجر به ایجاد هزینه های بیشتری می شود.

به همین دلیل بسیاری از افرادی که از لامپ های HID استفاده می کنند از این انتخاب رضایت ندارند و به دنبال یک جایگزین بهتر هستند.

برای اینکه مطالب در مورد چراغ خودرو را بهتر درک کنیم، سعی کردیم این مقاله را در ۲ بخش ارائه دهیم که خارج از حوصله نباشد.

ما در فروشگاه اینترنتی اتو پی آر (autopr) محصولات را با قیمت دسته اول به مشتریان ارائه می دهیم.

اینستاگرام ما

1 دیدگاه برای “چراغ خودرو ۱

  1. اشتراک‌ها: چراغ خودرو2 - فروشگاه قطعات یدکی اتو پی آر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *