فاصله دهانه شمع خودرو

با گذشت زمان، ممکن است مشکلاتی برای خودرو ایجاد شود که یکی از این ایرادات ممکن است مربوط به شمع خودرو شما باشد. بنابراین لازم است که شما نحوه تنظیم فاصله دهانه شمع خودرو را یاد گرفته باشید، احتمالاً شما حتی نمی‌دانید که این یک مسئله مهم است. بله، شمع‌ها با یک شکاف تولید می شوند، اما این شکاف به ندرت همان چیزی است که قرار است در وسیله نقلیه خاص شما باشد.

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که دامنه شکاف شاخه‌ها را تغییر می‌دهد و این تفاوت می‌تواند به معنی خوب کارکردن و عالی کارکردن باشد. اگر به درستی تنظیم نشود، مصرف سوخت شما آسیب می‌بیند.

هر بار که سیستم جرقه زنی شما جرقه ای از سیم پلاگین به شاخه می‌فرستد، به الکترود مرکزی می‌رسد و باید از شکاف به سمت الکترود زمین بپرد اگر یک شکاف تنگ داشته باشید، فضای جرقه ای برای رشد شعله وجود نخواهد داشت و شما را به سوخت سوخته نمی‌رساند.

اگر فاصله بیش از حد زیاد باشد، در این صورت ممکن است جرقه برای پرش کردن فاصله تلاش کند. همیشه مشخصات مربوط به وسیله نقلیه خاص خود را بررسی کرده و سپس شکاف موجود در هر شاخه را بررسی کنید تا صحت آن تأیید شود.

اگر فاصله دهانه شمع خودرو به درستی تنظیم نشود ممکن است باعث آسیب دیدن مصرف سوخت شما شود.

 تنظیم گپ شمع خودرو

 نوع شمع در گپ زدن تفاوتی ایجاد می‌کند. چند شاخه الکترود مانند SE مخصوص خودرو است و در کارخانه دیده می‌شود. شاخه‌های الکترود ایریدیوم با استفاده از ابزارهای معمولی بستن کلید آسیب می‌بینند، بنابراین شما باید از یک ابزار مناسب بستن استفاده کنید.مراحل تنظیم فاصله دهانه شمع خودرو به شکل زیر می‌باشد :

گام اول :

یک فاصله سنج یا سنسور اندازه‌گیری پیدا کنید.

گام دوم :

شمع را تمیز کنید. اگر جدید است، این نباید مسئله باشد. با این حال، اگر شمع را که در حال حاضر در وسیله نقلیه است بررسی می‌کنید، ممکن است در نقاط تماس کثیف باشد. برای تمیز کردن شمع هرگز از مواد ساینده استفاده نکنید.

گام سوم :

فاصله موجود شمع را اندازه بگیرید. با استفاده از گپ‌سنج یا سنسور سنج خود، ابزار را از طریق الکترودها اجرا کنید تا اندازه گیری را تعیین کنید. اندازه‌گیری را یادداشت کنید و آن را با تنظیمات توصیه شده در کتاب‌چه راهنمای مالک مقایسه کنید.

گام چهارم :

هرگونه تنظیمات لازم را انجام دهید. اندازه‌گیری صحیح را بر روی فاصله سنج یا سنسور اندازه‌گیری خود انتخاب کنید. اگر نمی‌توانید اندازه‌گیری صحیح فریزر را از طریق شکاف دریافت کنید، باید شکاف بیشتر شود. اگر این ابزار از طریق شکاف بدون دست زدن به الکترودها عبور کند، شکاف بسیار بزرگ است و باید کاهش یابد.

گام پنجم :

دوباره شکاف را بررسی کنید. فرآیند تنظیم را تکرار کنید تا زمانی که ابزار از نزدیک بین الکترودها قرار بگیرد. اگر فاصله دهانه شمع خودرو به اشتباه تنظیم شود، می‌تواند منجر به مشکلات موتور شود. مشتری ممکن است دچار افت قدرت، رسوب دهی شمع، افزایش سایش شمع یا مسافت پیموده شده بنزین شود. یک شکاف خیلی کم ممکن است جرقه ای را برای تکمیل فرآیند احتراق در موتور تضعیف کند. یک شکاف بیش از حد گسترده می‌تواند منجر به عدم شلیک صحیح شمع شود و در سرعت‌های بالا باعث سواستفاده شود.

اگر فاصله دهانه شمع به درستی تنظیم نشود احتمال خرابی در موتور خودرو شما وجود دارد.

تاثیر شمع خودرو در قدرت و شتاب موتور

فاصله دهانه شمع در اتومبیل‌های سواری بین ۶۵/۰ تا ۸۰ /۰ میلی متر و در سیستم انژکتوری بین ۹۵/۰ الی ۱ میلی متر می‌باشد و با فیلر تنظیم می‌شوند. فیلر شمع پیکان ۷۰/۰ میلی متر و یا ۰۱۸/۰ اینچ می باشد.

هر شمع بطور متوسط ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ کیلومتر بازده مناسبی دارد و بعد از هر ۵۰۰۰ کیلومتر مورد بررسی قرار می گیرد. علائم ظاهری شمع، مانند موارد زیر، کمک به بررسی نحوه عملکرد موتور می‌کند.

۱- اگر پایه شمع پس از مدتی کار کردن در موتور به رنگ قهوه‌ای باشد، شمع سالم و مناسب است.

۲-اگر فاصله دهانه شمع خودرو دوده یا کربن گرفته باشد، شمع در موتور سرد باقی می‌ماند و ارزش حرارتی آن بالا است.

۳-اگر پایه شمع پس از مدتی کار کردن موتور سولفات مانند(سفیدک) بزند نشانه آن است که شمع در داخل سیلندرسرخ شده و ارزش حرارتی آن کم می‌باشد و می‌بایست از شمعی با ارزش حرارتی بالاتر استفاده نماییم.

۴-از عوامل ضعیف شدن جرقه شمع می توان به رسوب گرفتگی و روغنی بودن دهانه شمع، و ترک داشتن عایق چینی شمع اشاره نمود.

۵-چنانچه دهانه شمع زیادتر از حد مجاز فیلرگیری شود باشد سبب عواملی چون، سوختن کویل، افزایش طول جرقه و آوانس می شود. بنابراین اگر دلکو را ریتارد نمائیم شتاب خودرو افزایش یافته و قدرت آن کاهش می یابد.

اگر پایه شمع پس از مدتی کارکردن در موتور قهوه‌ای رنگ شده باشد سالم است.

زمان تعویض شمع خودرو

تمیز کاری و تنظیم دهانه شمع در کارکرد موتور و کاهش مصرف سوخت بسیار موثر است. به همین منظور بهتر است هر ۳۰۰۰۰ ( سی هزار کیلومتر ) فاصله دهانه شمع خودرو را بازدید نمود و قبل از بستن شمع روی سر سیلندر  با سوهان نرم بین دو الکترود شمع را ۳تا ۴ بار بکشیم.

به مکانیک توصیه نماییم که با فیلر مخصوص فاصله دهانه الکترود ها را کنترل نماید و البته خود شما نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. در اثر بی‌دقتی هنگام بستن شمع نیز  احتمال شکسته شدن چینی شمع وجود دارد در این صورت جریان برق را به بدنه انتقال می‌دهد و شمع کارایی خود را از دست خواهد داد.

بعد از هر سی هزار کیلومتر رانندگی شمع های خودرو را چک کنید.

 در این‌جا به یک روش بسیار ساده برای پیدا کردن شمع یا سیلندر خراب اشاره می‌کنیم. ابتدا موتور را روشن کنید، سپس به ترتیب و یک به یک سیمه ( وایر ها ) را از سر شمع ها جدا نمایید، اگر با جدا کردن وایرها از سر شمع موتور شروع به لرزش نمود آن شمع و سیلندر سالم است ولی چنان‌چه با جدا کردن وایر شمع موتور هیچ‌گونه لرزشی پیدا نکرد، عیب ممکن است از شمع و یا سیلندر باشد  با تعویض یک شمع سالم و تنظیم فاصله دهانه شمع خودرو عیب به راحتی قابل تشخیص و حل کردن است.

 

 محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + بیست =