همه چیز درباره حذف سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن (یا سنسور O2) یکی از اجزای اصلی سیستم آلایندگی خودرو شماست و به اولین روزهای کنترل الکترونیکی موتور برمی گردد. هنوز هم ، بسیاری از مردم در مورد آنچه سنسور اکسیژن واقعاً انجام می دهد آشنا نیستند. بیایید نگاهی دقیق تر بیندازیم.سیستم های کنترل موتور مدرن اتومبیل برای تنظیم عملکرد موتور و همچنین میزان انتشار گازهای گلخانه ای و سایر عملکردهای مهم به ورودی چندین حسگر متکی هستند. وقتی حذف سنسور اکسیژن صورت بگیرد ، ممکن است راننده با افزایش مصرف سوخت ، مشکلات رانندگی ، نقص در انتشار دود و سایر مشکلات مواجه شود.

سنسور اکسیژن (یا سنسور O2) یکی از اجزای اصلی سیستم آلایندگی خودرو شماست

یکی از مهمترین حسگرها در اتومبیل های مدرن، سنسور اکسیژن است. همچنین به عنوان سنسور O2 شناخته می شود زیرا O2 فرمول شیمیایی اکسیژن است ، سنسور اکسیژن میزان خروجی اکسیژن سوخته در اگزوز را هنگام خروج از موتور بررسی می کند. با نظارت بر سطح اکسیژن ، سنسور ابزاری برای اندازه گیری مخلوط سوخت فراهم می کند. سنسور O2 به کامپیوتر این امکان را می دهد که آیا مخلوط سوخت در حال سوختن غنی (اکسیژن کافی) یا لاغری (اکسیژن زیاد) است.

دانستن نسبت سوخت به هوا به موتور وسیله نقلیه شما اجازه می دهد هرگونه تغییر لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که ماشین شما مانند آنچه که لازم است کار می کند.با حذف سنسور اکسیژن دیگر به این امکانات دسترسی نخواهید داشت

 

چرا به سنسور اکسیژن نیاز داریم؟

سنسورهای اکسیژن برای نظارت بر میزان اکسیژن موجود در جریان اگزوز خودرو شما ، به عنوان نشانگر کارایی و تأیید عملکرد صحیح مبدل های کاتالیزوری طراحی شده اند. آنها با اکسید کردن بخشی از اکسیژن هنگام ورود به سیستم اگزوز ، متوجه می شوند که آیا موتور شما در حال کار با مخلوط هوا ، سوخت است که بیش از حد غنی است یا خیر. در نتیجه با حذف سنسور اکسیژن نمی توان اندازه گیری و زمان سنجی سوخت را تنظیم کرد.

چرا به سنسور اکسیژن نیاز داریم؟

 

ماندگاری سنسورهای اکسیژن اتومبیل چقدر است؟

این یکی دیگر از سوالات رایج در مورد نگهداری ماشین است. در حالی که اتومبیل های قدیمی دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ سنسورهای اکسیژن داشتند که فقط برای حدود ۶۰ کیلومتر مایل بودند ، اتومبیل های بعد از ۹۶ به راحتی می توانند ۱۰۰ کیلومتر یا بیشتر  را طی کنند ،قبل ازاینکه سنسور نیاز به تعویض داشته باشد. با توجه به اینکه دائماً تحت دما و شرایط وحشتناکی قرار دارند ، آنها فوق العاده ناهموار هستند.

چگونه بدانیم  سنسور اکسیژن اتومبیل خراب شده است؟

تنها راه مطمئن برای فهمیدن این مسئله ، استفاده از کد خوان تشخیصی است ،

اما در اینجا برخی از شاخص ها ذکر شده است:

  • چراغ روشن شده موتور به دلیل ثبت کد مشکل در رایانه موتور توسط سنسور بررسی کنید
  • مسیر پیموده و عملکرد بنزین به شدت تاثیر گذار است
  • ایجاد صدای خشن، که بعد از تعویض شمع ها و سیم های دوشاخه بهبود نمی یابد
  • شمع های خورده و موتوری که (دود سیاه ، کربن در اطراف لوله دم) تولید می کند

چگونه بدانیم  سنسور اکسیژن اتومبیل خراب شده است؟

حذف سنسور اکسیژن می تواند باعث موارد زیر شود:

  • انتشار هیدروکربن
  • انتشار مونوکسیدکربن
  • اکسیدهای انتشار نیتروژن
  • مصرف سوخت زیاد
  • ناراحت عملکرد موتور

آماده شدن برای حذف سنسور اکسیژن

اگر سنسور بر روی فلنج نصب شده است ، این مراحل را دنبال کنید:

  • اتصال برق را از برق بکشید.
  • پیچ و مهره های نصب را باز کنید.
  • سنسور قدیمی را بردارید.
  • یک واحد جدید به همراه یک واشر جدید نصب کنید.

برای همه انواع دیگر سنسورهای O2  و حذف سنسور اکسیژن، این مراحل را دنبال کنید:

حدود یک یا دو ساعت قبل از اینکه بخواهید سنسور را بردارید و حذف سنسور اکسیژن را انجام دهید ، بهتر است به پایه سنسور ، جایی که به منیفولد یا لوله اگزوز می پیوندد ، یک اسپری روغن نفوذی خوب بکار ببرید. با پیروی از دستورالعمل های بسته بندی محصول ، این کار را چند بار انجام دهید.

پس از پاشش سنسور ، موتور را حدود ۱۰ دقیقه روشن کنید. با این کار سیستم اگزوز گرم می شود و برداشتن سنسور بسیار راحت تر می شود. راهی برای حذف سنسور اکسیژن است.

برای همه انواع دیگر سنسورهای O2  

پس از آن ، کابل منفی باتری را جدا کنید، کابل مشکی متصل به پایه باتری با علامت منفی (-) کنار آن. ترمینال قطع شده را با پیچیدن یک پارچه دور آن جدا کنید تا از لمس تصادفی پست باتری جلوگیری کند.

درصورت نیاز به تعویض یک سنسور نزدیک به مبدل کاتالیزوری ، احتمالاً مجبورید قسمت جلوی وسیله نقلیه خود را بلند کنید. در این صورت ، وسیله نقلیه خود را روی یک سطح هموار پارک کنید. برای بالا بردن آن از جک کف استفاده کنید و از چند پایه جک ماشین خود را پشتیبانی کنید. چرخ های عقب را با بلوک های چوبی مسدود کنید و ترمزهای پارک را بکشید. و هر زمان که برای انجام کار نیاز به خزیدن در زیر وسیله نقلیه خود دارید ، از عینک ایمنی استفاده کنید تا از افتادن خاک یا چربی در چشمان شما جلوگیری کند.

از بین بردن سنسور اکسیژن

اتصال برق O2 را با دقت از برق جدا کنید تا از شکستن زبانه های قفل پلاستیکی جلوگیری کنید.سپس با استفاده از آچار باز یا سوکت حسگر اکسیژن سنسور را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. این سوکت حسگر در یک طرف شکاف دارد تا در هنگام حذف یا نصب سیم سیم سنسور متناسب باشد.

اگر به نظر می رسد سنسور در جای خود یخ زده یا ضبط شده است ، آن را متوقف کنید سیم را از روی سنسور جدا کرده و به جای آن از یک سوکت چاه عمیق شش نقطه ای (یا یک سوکت شمع با اندازه صحیح ، معمولاً یک سوکت ۷/۸ اینچی) و یک جغجغه یا میله شکن استفاده کنید.

دستورالعمل های روی برچسب محصول

طبق دستورالعمل های روی برچسب محصول ، روغن نفوذی را به پایه سنسور بزنید.فقط در حدی که سنسور از حرکت خودداری کند ، سعی کنید سنسور را فقط چند درجه در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.روغن نفوذی را به پایه سنسور بمالید و دوباره آن را محکم کنید و سنسور را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

مراحل ۵ و ۶ را هر چند بار تکرار کنید. به یاد داشته باشید که مجبور نشوید سنسور شل شود. فقط کافی است واحد را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که سنسور از حرکت خودداری کند. روغن نفوذی بزنید و دوباره آن را محکم کنید. به تدریج شل شدن سنسور شروع می شود.پس از حذف سنسور اکسیژن، روغنهای نفوذی را به نخهای اصلی (نصب) در منیفولد اگزوز ، لوله یا مبدل کاتالیزوری بمالید و نخها را با استفاده از برس نایلونی تمیز کنید

از بین بردن سنسور اکسیژن

اگر نخ ها لبه دار ، کمی صاف یا آسیب جزئی دیگری دارند ، برای تعمیر نخ ها از تعقیب کننده نخ استفاده کنید. با این حال ، اگر نخ ها خرد یا برداشته شده به نظر می رسند ، برای تعمیر آنها از شیر آب استفاده کنید. نمودار مته و اندازه ضربه را بررسی کنید تا اندازه شیر مناسب برای کار را بدست آورید.

پس از تعمیر ، نخهای هر تراش فلزی را با استفاده از روغن نفوذی و پارچه تمیز کاملا تمیز کنید.

 

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

 

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 9 =