نگاهی به شمع ماشین

ساختار شمع خودرو

یکی از قطعه‌های بسیار مهم در بین قطعات خودرو، شمع خودرو می‌باشد که وظیفه‌ی احتراق را در موتور بر عهده دارد و یکی از سه گزینه‌ برای ایجاد انفجار محسوب می‌شود که باعث تولید قدرت موتور می‌شود و ماشین روشن می‌شود و به حرکت می‌افتد.

 

اختراع شمع برقی یکی از دستاورد مهم برای بشر محسوب می‌شود که برای اولین بار اتین لونوار مهندس بلژیکی در احتراق داخلی موتور استفاده کرد ولی حق اختراع به نام این مهندس ثبت نشد و به نام نیکولا تسلا دانشمند آمریکایی ، فردریک ریچارد سیمز مهندس آلمانی و رابرت بوش مهندس آلمانی ثبت شده است.سیمز با دعوت بوش موفق به تولید شمع برقی می‌شوند و هر دوی آنها کارخانه بوش را ایجاد می‌کنند که بعد‌ها به دلیل مشکلات شخضی از یک دیگر جدا می‌شوند.

نگاهی به شمع ماشین

 

‌شمع یک قطعه‌ کوچک از اجزای خودرو است که معمولا زمانی که ماشین خود را به تعمیرگاه میبرید به همراه وایر، گوش شما آن‌ را شنیده است.شمع خودرو از طریق باتری برق مورد نیاز خود را تامین می‌کند و این برق به وسیله وایر به شمع می‌رسد و خود وایر برق را از کویل یا دلکو می‌گیرد و دلکو برق با ولتاژ کم را از باطری می‌گیرد و ولتاژ مورد نیاز شمع را تامین می‌کند.البته ناگفته نماند که خود شمع نیز تا حدودی ولتاژ را افزایش می‌دهند.

وایر شمع     

 

وایر شمع

تعداد شمع‌های هر ماشین بسته به تعداد سیلندرهایی است که موتور ماشین دارد که ماشین‌های ایرانی معمولا دارای ۴ سیلند می‌یاشند.

جایگاه شمع درون کاپوت خودرو بر روی سیلند قرار دارد و زمانی که سوخت و هوا وارد محفظه‌ی سیلندر می‌شوند بر اثر جرقه شمع، انفجار صورت می‌گیرد و باعث به کار افتادن موتور خودرو می‌شود.

تعویض شمع خودرو

ولتاژ معمول مورد نیاز شمع‌ها به طور عادی بین ۱۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت است.

شمع خودرو بسیار در شتاب اولیه خودرو تاثیر گذار است و برای این که شتاب خوبی را تجربه کنید باید شمع مناسب خودروی خود را استفاده کنید.. علاوه بر شتاب بر میزان مصرف سوخت،روشن شدن ماشین نیز تاثیر گذار است. شمع‌ بر اثر  گذشتن زمان فرسوده می‌شوند و نیاز به تعویض پیدا می‌کند این عدد متغیر است و بسته به مارک و نوع شمع است ولی به طور کلی عددی بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هزار کلیومتر است.اما باید توجه داشت ممکن است در این مدت یکی از شمع‌ها از کار بیافتد.

شمع ‌ها ی مسی عمر کمتری نسب به شع‌هایی که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ساخته شده‌اند دارند.

شمع خودرو از اجزای متفاوتی تشکیل شده است:

۱-عایق شمع خودرو :

از قسمت بالا تا پایین را عایق کرده است و در قسمت پایینی چون در محفظه احتراق قرار دارد از آلمینیوم با خلوص بالا استفاده شده است که می‌تواند در برابر حرارت مقاوت کند و همچنین مانع از فرار ولتاژ بالا شود.

۲-قسمت پایانی شمع خودرو :

قسمت بالا شمع قرار دارد و به وایر متصل می‌شود و از طرق آن سیستم ولتاژ جریان پیدا می‌کند

۳-واشر(حلقه میانی) شمع خودرو :

وظیقه محکم نگه داشتن قسمت عایق با قسمت انتهایی یا بالایی را دارد

۴-شافت مرکزی:

شافت مرکزی اتصال ترمینال و الکترود میانی را ایجاد می‌کند. این شافت از فولاد ساخته شده است و می‌تواند جریان ولتاژ بالا را از ترمینال به الکترود مرکزی بدون از دست دادن جریان دهد

۵-غلاف دور:

به دور عایق میانی ایجاد شده است و باعث ایجاد استحکام بین قسمت بالایی و پایینی می‌شود

۶-فیلتر:

بین شافت وسط و عایق نصب شده است تا هوای هوا را حفظ کند مخلوط خاصی از پودر شیشه و پودر مس در این قسمت نصب شده است.این قسمت شافت میانی و الکترود میانی را بهم پیوند می‌دهد

۷-واشر:

باعث حفظ شدن احتراق داخل سیلند می‌شود و همچنین باعث درست بسته شدن بر روی محفظه موتور می‌شود.برای بسته شدن نباید خیلی با قدرت بسته شود.

۸-الکترود با مس:

از آلیاژ نیکل ویژه برای الکترود مرکزی استفاده می‌شود تا فرسودگی الکترود را کاهش دهد.

۹-واشر بسته بندی:

این واشر نیز وظیفه حفظ احتراق را در درون سیلند را دارد که از داخل شمع خودرو به خارج سرایت نکند

۱۰-الکترود مرکزی:

نوک یک آلیاژ ایریدیم جدید با قطر ۰٫۴ میلی متر با لیزر به نوک الکترود مرکزی جوش داده می‌شود تا الکترود مرکزی ایجاد شود. این ولتاژ جرقه را کاهش می‌دهد ، جرقه قابل اطمینان را ایمن می‌کند ، اثر خاموش شدن را کاهش می‌دهد و عملکرد احتراق را بهبود می‌بخشد. ایریدیم ، مانند پلاتین ، یک فلز گرانبها است و دارای ویژگی‌های فوق العاده برتر برای الکترود شمع است ، به عنوان مثال مقاومت در برابر درجه حرارت بالا ، مقاومت بالا

۱۱-الکترود یو (U) :

از مواد کروم نیکل برای الکترود یو استفاده می‌شود و اقدامات مختلفی برای بهبود عملکرد اشتعال با این شکل انجام می‌شود.

یکی از این اقدامات شیار U است.

(۱) سطح تماس با مخلوط سوخت و هوا بزرگ است ،

(۲) بخش لبه زیادی وجود دارد و جرقه‌ها به راحتی رخ می‌دهند.

(۳) هسته شعله (اندازه شعله) به راحتی گسترده می شود.

شرکت دنسو از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۲ حق ثبت اختراع شیارهای U شمع را به دست آورد.

۱۲-الکترود مخروطی:

الکترود مخروطی شکل دارد که در آن نوک الکترود به شکل مخروطی ریز بریده می‌شود.

این باعث کاهش اثر خاموش شدن می‌شود ، بنابراین عملکرد اشتعال را بهبود می‌خشد.

شمع خودرو

شمع خودرو را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد:

۱-شمع‌های موتور‌های دو زمانهی

۲-شمع‌های همه کاره

شمع‌ها انواع و اقسام متفاوتی دارند با توجه به موتور ماشین نصب می‌شود.

۱-شمع گرم:مناسب پیشرانه با دور کم

۲-شمع سرد:مناسب پیشرانه با دمای بالا

۳-نیکلی یا مسی:مقاوت در برابر گرما

۴-پلاتینیومی:از جنس الکترود

۵-ایردیومی:از جنس ایردومی

۶-چند الکترودی:دارای دو مسیر جهت جرقه

خراب شدن شمع خودرو

خراب شدن شمع‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات متفاوتی شود و زمان آن می‌رسد که فکر تعویض شمع‌های خودروی خود باشید.

هنگامی که نوک الکترود مرکزی به شکلی گرد درامده است روند فرسوده شدن آن آغاز شده است زیرا که این فرسایش باعث بروز اختلال در جرقه و احتراق موتور خودرو می‌شود و جلوگیری از ایجاد احتراق پایدار میکند.این امر باعث کاهش شتاب اولیه و میزان مصرف سوخت می‌شود  و بر روی عمر مفید موتور تاثیر منفی میگذارد بنابراین تعویض شمع توصیه میشود.

 

خراب شدن شمع‌ها

 

 

 

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

 

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 11 =