انواع لنت ترمز به همراه مزایا و معایب هر کدام

انواع لنت ترمز خودرو سواری

سیستم ترمز ماشین و انواع لنت ترمز را می­توان مهمترین مکانیسم ایمنی در وسایل نقلیه دانست. بدون ترمز، وسایل نقلیه برای کند کردن حرکت رو به جلو خود، به زمان متکی هستند تا حرکت آن­ها رفته رفته کند شود.

 

چه تفاوتی بین انواع مختلف لنت ترمزها وجود دارد؟

 

بر این اساس نحوه کار ترمز چگونه است؟ زمانی که شما پدال ترمز ماشین خود را فشار می­دهید، خودروی شما از طریق خطوط ترمز، مایعاتی را به داخل هر چرخ می­فرستد. بدین‌وسیله به‌تدریج با همان سرعت باعث توقف خودرو می­شود.

سیستم ترمز وسایل نقلیه، انرژی جنبشی خودرو را به اصطکاک تبدیل می­کند و باعث کند شدن لاستیک و درنتیجه توقف خودور می­شود. منشأ اصطکاک در وسایل نقلیه لنت ترمز ماشین است که به‌وسیله فشار آن­ها بر روی دیسک­های ترمز وسایل نقلیه ایجاد می­شود.

در ادامه مطلب انواع لنت ترمز و جوانب مثبت و منفی هرکدام از آن­ها را مورد بررسی قرار می­دهیم تا بدین‌وسیله درک و شناخت بهتری از لنت­ها داشته باشد و بتوانید متناسب با وسیله نقلیه و سبک رانندگی خود بهترین آن­ها را انتخاب کنید.

معرفی انواع لنت ترمز

  1. انواع لنت ترمز ارگانیک

به صورت معمول برای ساخت لنتهای ترمز از ماده­ای به نام آزبست استفاده می­شد. این ماده جاذب گرما بود و مقاومت سایشی و کارکرد مناسبی را ارائه می­داد. با این حال طبق تحقیقات متوجه شدند که آزبست از جمله مواد سرطان­زا به شمار می­آید که استفاده مداوم از آن موجب سرطان می­شود. با گذشت زمان لنت­های ترمز مبتنی بر آزبست فرسوده می­شوند و آزبست درون آن­ها آزاد می­شود و در هوا پخش می­شود.

از طرف دیگر تولیدکنندگان لنت ترمز ماشین به این نتیجه رسیدند که آزبست توانایی ارائه یک ترکیب ایمن که از آن بتوان در تولید سیستم­های ترمز بهره گرفت را ندارد.

به همین دلیل برای پرکردن این خلاء لنت ترمز ارگانیک یا لنت­های ترمز آلی غیر آزبست (NAO) ایجاد شد.

لنت ترمز ارگانیک

مواد سازنده لنت ترمز ارگانیک

لنت­های ترمز ارگانیک، امروزه در ۶۷ درصد وسایل نقلیه جدیدی که در ایالات متحده فروخته می­شوند، مورد استفاده قرار می­گیرند. در ساخت و متصل کردن آن­ها به همدیگر از مخلوطی از الیاف و موادی نظیر شیشه یا فایبرگلاس، لاستیک، ترکیبات کربن، کولار و …. استفاده شده است.

رزین به کار گرفته شده در آن­ها نسبت به دیگر انواع لنت ترمز نظیر فلزات، گرد و غبار کمتری تولید می­کند و از قیمت مقرون به صرفه­تری برخوردارند.

برخلاف لنت ترمز عملکردی که بیشترین استفاده را در وسایل نقلیه سنگین و با کارایی بالا دارند، لنت‌های ترمز ارگانیک بدون این که گرمای زیادی تولید کنند از اصطکاک متوسطی برخوردار هستند. همین ویژگی باعث شده است تا استفاده از لنت ترمز ماشین ارگانیک برای رانندگانی که از وسایل نقلیه خود برای رفت و آمد عادی بهره می‌گیرند مناسب باشند.

لنت ترمز ارگانیک صدای کمی تولید می‌کند و بر روی روتور­های ترمز فشار زیادی وارد نمی‌کند. این ویژگی می­تواند یکی از مهمترین مزیت‌های لنت ترمز ارگانیک به شمار بیاید زیرا در صورت خراب شدن روتورهای ترمز، ترمیم و تعویض آن­ها بسیار هزینه‌بر است.

با این حال لنت‌های ترمز ارگانیک نسبت به دیگر انواع لنت ترمز دارای معایبی نیز هستند که از جمله آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد سازنده لنت ترمز ارگانیک

معایب :

  • به دلیل خاصیت ترکیبی لنت‌های ترمز ارگانیک، ممکن است این لنت­ها کمی زودتر دچار فرسودگی شوند و نیاز به تعویض داشته باشند.
  • این لنت ترمز ماشین معمولاً در آب و هوای سرد کارایی بهتری دارند و ممکن است در آب و هوای گرم و یا زمانی که بیش از حد تحت فشار قرار می‌گیرند گرم شوند و عملکرد و کارایی مطلوبی را ارائه ندهند.
  • یکی دیگر از معایب لنت ترمز ارگانیک می‌توان به سطح فشردگی بالای آن اشاره کرده که راننده را مجبور می­کند برای درگیر شدن هر چه بیشتر، از نیروی بیشتری برای فشار بر روی ترمز استفاده کنند.
  1. انواع لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی یکی دیگر از انواع لنت ترمز به شمار می‌آید که در ساخت و تولید آن­ها از نوعی سرامیک استفاده شده است که شباهت زیادی به سرامیک­های استفاده شده برای تهیه ظروف سفالی دارند. با این تفاوت که سرامیک به کار رفته در لنت ترمز سرامیکی از چگالی و مقاومت بالایی برخوردار است. در تهیه و ساخت لنت­های ترمز سرامیکی برای کمک کردن به افزایش اصطکاک و همچنین هدایت گرما از الیاف ظریف مسی نیز استفاده شده است.

لنت ترمز سرامیکی در اواسط دهه ۱۹۸۰ توسعه و رشد پیدا کرد که از دلایل افزایش آن­ها به صورت مداوم می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان و سطح سر و صدا:

لنت ترمز ماشین سرامیکی بسیار کم صدا است و صدای آن­ها در زمان ترمز بسیار کم و تقریباً بدون صدا است.

باقی­مونده آن بعد از فرسودگی و سایش:

لنت‌های ترمز سرامیکی با گذشت زمان و بعد از اینکه دچار فرسودگی و سایش شدند، نسبت به لنت ترمز ارگانیک گرد و غبار و ذرات کمتری تولید و در هوا پخش می­کنند.

دما و شرایط رانندگی:

نسبت به لنت ترمز ارگانیکی لنت ترمز سرامیکی از قابلیت استفاده در دما و شرایط رانندگی وسیع­تری برخوردار است.

انواع لنت ترمز خودرو

مسئله‌ای که وجود دارد این است که لنت ترمزهای سرامیکی نیز همانند دیگر انواع لنت ترمز در کنار ویژگی‌ها و مزیت‌های خود دارای معایبی نیز هستند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

معایب :

  • قیمت بالای آن­ها
  • از آن­جایی که سرامیک و مس همانند سایر مواد از قابلیت جذب گرما برخوردار نیستند، بعد از ایجاد گرمای بالا بر اثر ترمز گرفتن، ممکن است گرما از لنت ترمز به سایر قسمت­های سیستم ترمز انتقال پیدا کند. این امر احتمال ایجاد ساییدگی و پارگی را در سایر اجزای ترمز افزایش می­دهد.
  1. لنت ترمز فلزی

لنت ترمز­های نیمه فلزی نوع نهایی لنت ترمز ماشین به شمار می­آیند که لنت فلزی نیز نامیده می­شوند. در تهیه و ساخت این لنت ترمزها از هر نوع فلزی نظیر آهن، مس، فولاد و سایر آلیاژهای کامپوزیت ۳۰ تا ۷۰ درصد استفاده شده است.

ترکیبات لنت ترمز فلزی که مورد استفاده قرار می­گیرند، متفاوت هستند و هر کدام از آن­ها از ویژگی­های متنوعی متناسب با موقعیت مورد استفاده برخوردارند.

معایب لنت ترمز فلزی

معمولا رانندگان خودرو به ویژه آن­هایی که از عملکرد بالایی برخوردارند، لنت ترمز فلزی را انتخاب می­کنند زیرا از قابلیت ارائه عملکرد ترمز، در طیف وسیعی از دما و شرایط برخوردارند و می­توانند گرما را به خوبی از خود عبور دهند و به سیستم ترمز برای خنک شدن سریع­تر کمک کند.

با این وجود از معایب لنت ترمز فلزی در مقابل سایر انواع لنت ترمز می­توان به سر و صدای زیاد، وارد کردن فشار زیاد بر روی روتور ترمز، تولید گرد و غبار ترمز بیش از دیگر لنت ترمز­ها اشاره کرد.

 

محصولات مربط :

مقالات مرتبط :

 

مارا در اینستاگرام دنبال کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =